fredag 14. august 2009

Hundebæsj i rosebed

Her følger en liten oppsummering etter at vi lanserte redesign av Kvasir, 5. mai iår.

Trafikk
Viktigst og mest spennende av alt er selvfølgelig trafikken, analyseJohan har ordet:
Trafikkmessig hadde vi ventet en kraftig boost med lansering av det nye designet; men den uteble desverre. Vi har i perioden også falt bort i fra søkesidene til online.no, noe som forteller oss at vi har hatt en mer positiv utvikling etter redesign en det galluplista forteller.

Vi hadde de første ukene noen statiske sider som ikke vi fikk med i de offisielle tallene våre og vi hadde en ny metode for å inkludere TNS scriptet på (bundlede javascript).
Siden release kom sammen med det som fantes av langhelger og helligdager er det vanskelig å si når trafikken (vi måles internt og eksternt på unike brukere som en indikasjon på reach) normaliserte seg, men perioden frem til i dag er trafikkmessig ganske så sammenfallende med fjoråret. For Juli måned ser vi at vi har en økning på 4% sett i forhold til 2008.

For de enkelte tjenestene: kartsøk, nyhetssøk, firmasøk, bildesøk, videosøk, virker det som om den mer "komplette resultatsiden vår" gjør at brukeren finner det han trenger på første siden. Vi har en betydelig nedgang i bruk av fanene med et hederlig unntak for bildesøket og videosøket som ser ut som om det har hatt godt av den økte eksponeringen.

Vi er spente på utviklingen utover høsten og som trafikkrapportør får jeg vel håpe på en lang og sur høst, som ser ut til å appellere til internettbruken...

Design
Vi ble overrasket over engasjementet rundt valg av ny logo for Kvasir (husker du den gamle? ;) Vi ønsket å gi et inntrykk av dynamikk og energi og fikk som seg hør og bør både ros og ris. Den risen vi husker best var kommentaren om at den nye logoen så ut som "en hundebæsj i et rosebed". Logoen ble diskutert i flere kanaler, her kan du lese èn diskusjon i èn av kanalene, Onion Magazine

Bruksendring
Et av målene med redesign av Kvasir var å få vist frem mer av det som vi tilbyr våre brukere og dette har fungert bra. Bilde- og videosøk blir brukt mer nå sammenlignet med juni og juli i fjor.

Nyhetssøket
Nyhetssøket har også mye mer bruk etter relansering og dette søket engasjerer mange brukere. Etter en kommentar på Twitter om å inkludere twittersøk på nyhetssøket vårt fikk vi dette på plass kort tid etter (les mer på digi.no). Nå er det mange som ønsker seg RSS-feed og dette håper vi å få på plass om ikke lenge. Så kan jeg avsløre en nyhet som kommer i september - thumbnails (små bilder) som viser forhåndsvisning av treffet!

Søk 3.0
Vi fikk flere reaksjoner på at vi omtalte den nye tjenesten som søk 3.0 (les for eksempel test på dinside.no). Et annet ord for søk 3.0 kan være "universalsøk" der man gir treff fra flere ulike kilder på en gang. Det er dette vi lanserte og dermed har vi kommunisert dette. Dette har fungert bra, vi ser at brukerne våre finner frem raskere nå enn før, fordi de får ulike, men relevante treff, samtidig. Vi er også fornøyd fordi dette skiller oss fra Google som vi ønsker å være et alternativ til for norske verdensborgere.

Fullstendig Firmasøk
Endelig er firmasøket blitt fullstendig med alle norske firma samlet på ett sted. Firma blir opprettet og nedlagt om en annen så vi vasker denne katalogen jevnlig for at den skal være så oppdatert som mulig. Det er ikke alle firma som er på nett, og dermed er det viktig at vi har en katalog som gir fullstendig oversikt.

Hiv og hoi
Vi som jobber med Kvasir er veldig fornøyde med å kunne tilby en mer inspirerende og fullstendig søketjeneste for norske verdensborgere. Og nå skal vi fortsette og gjøre tjenesten enda bedre!

Beate V. Kittelsen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar