torsdag 11. juni 2009

Kvasirs nye klær blir diskutert

Heldigvis har vi alle ulik smak og det reflekteres i stor grad når en veletablert institusjon endrer seg. Meningene er mange og det er kjekt (ja, jeg er fra Stavanger ;) og nyttig når vi får tilbakemeldinger.

Her kan dere se noe av det som en av våre webdesignere, Kalina, har kommentert rundt logo og fargevalg på Onion Magazine:

Vi valgte en nedtonet fargepalett for ikke å sloss med ymse farger i bildemodulen og i treff fra Store Norske Leksikon, og for ikke å stjele oppmerksomhet fra innholdet. Det er treffene på søket ditt som skal ha fokus, og ikke Kvasirs fargepalett. Se på resultatet av løksøket ditt, for eksempel Når det gjelder logo ser vi at denne vekker assosiasjoner til bibliotek, bokklubb, litteratur osv, og det er kanskje ikke så dumt når det er nettopp informasjonshenting vi driver med?
Hvis du tar en titt rundt på nettet, ser du en overvekt av runde logoer i minuskler uten serifer, gjerne med forløpninger, dropshadows og speileffekter, og vi har bevisst valgt en annen retning.
Smak er en subjektiv ting. Og det som endrer seg vil alltid få pepper i starten. Mennesker har en inngrodd motstand mot forandring, og ting skal helst se ut som man er vant til.


Beate V. Kittelsen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar