fredag 5. juni 2009

Litt om Kvasir Nyhetssøk

Det blir snakket om oss! Altså om Kvasir. Og det liker vi!

Denne gangen var det Kvasir Nyhetssøk som ble diskutert på Twitter.

Dessverre ble der tvitret litt feilinformasjon som vi ønsker å rette opp i, så her er litt generell info om Kvasir Nyhetssøk:

Kvasir Nyhetssøk leveres i samarbeid med Opoint AS.

På Kvasirs resultatside får du en nyhetsfeed basert på søket du har gjort. Her søkes det i de største avisene i Norge.

Klikker du deg inn på Nyhetssøkets egen side, søkes der i Opoints 2000 kilder som består av norske aviser, tidsskrifter og et utvalg av norske nettsteder med artikkelarkiv.
Dette betyr at du kan finne nyheter og artikler innenfor et meget bredt område.

De eldste kilder er fra november 2000. Artiklene er rangert på dato og vises med kilder, seksjon, dato og klokkeslett. Fra Opoint mottar vi oppdateringer av nyheter med en forsinkelse på kun 10 minutter. Dette betyr at du kan lese de ferskeste nyheter på Kvasir Nyhetssøk.

Når du søker i nyhetssøket gjøres samtidig et søk på Twitter. Dermed kan du følge med på hva som sies om ditt søkeord akkurat nå i en av nettets viktigste kommunikasjonskanaler.

Det jobbes kontinuerlig med å videreutvikle nyhetssøket og inkludere flere funksjoner som vil gi våre nyhetshungrige brukere flere muligheter.

Vi tar gjerne imot henvendelser og innspill angående nyhetssøket.

Janne Trædal

1 kommentar:

  1. Nyhetssøk er veldige nyttige redskap, men de er dønn avhengige av avgrensingsmuligheter. Den beste måten å gjøre det på, er ved fasettert avgrensing. Det hadde nyhetssøket til Sesam, som heldigvis fungerer fortsatt, og som er det eneste brukbare gratis alternativet til Atekst-arkivet. Så vidt jeg kan se, mangler Kvasirs nyhetssøk denne funksjonen, og jeg tviler derfor på at jeg kommer til å bruke den. Det hjelper meg lite at treffene er sortert kronologisk med nyeste sak først, hvis jeg leter etter avisomtale av noe som skjedde i 2004. Tilsvarende må man også ha mulighet til å velge og velge bort kilder. Søkemotorer som tror de vet hva jeg vil ha, og som ikke lar meg styre dette selv, er ikke særlig nyttige for meg.

    SvarSlett