fredag 19. juni 2009

Relevans, relevans, relevans

Vi trenger hjelp til å avgjøre om vi skal endre følgende retningslinje:

En aktør kan ha et merkenavn som den tilbyr (ny eller brukt) eller utfører arbeid på, som søkeord.

Illustrativt eksempel:

Søk - volvo

Treff - ford forhandler (som også selger brukte volvo-biler)


Spørsmål A
Vil du ha treff på Ford-forhandleren dersom treffet har følgende tekst: "Forhandler av Ford med stort utvalg og gode priser."

Spørsmål B
Vil du ha treff på Ford-forhandleren dersom treffet har følgende tekst: "Forhandler av Ford med stort utvalg og gode priser. Vi forhandler også bruktbiler, f eks Volvo"

Spørsmål C
Synes du det er ok dersom Kvasir kun tillater de som eier en merkevare og deres affiliater å ha merkevaren som søkeord? Det vil bety at ingen bruktforhandlere, verksteder o.l vil kunne bli synlige på de merkevarene de selger, jobber med.

Vi vil veldig gjerne ha din tilbakemelding på disse 3 spørsmålene.


Å kunne presentere relevante resultater ved et søk er alfa og omega i vår bransje, men det er ikke bare enkelt. Relevans er situasjonsbestemt og subjektivt og mange resultater kan dermed være riktige.I Kvasir firmasøk har vi alltid satt brukeren først mht relevans på søkeord som oppføringer i firmasøk skal vises på. Det diskuteres daglig om et ord er relevant eller ikke, og om det skal gi høy eller lav synlighet. Diskusjonene kan bli lange og heftige, til tross for retningslinjer som skal være veiledende. Dette sier noe om hvor vanskelig relevans kan være.

En utfordring vi har er at et firma har 140 tegn til firmabeskrivelse som vises på resultatsiden. Oppfattet relevans kan dermed utebli. Dette jobber vi med ved å optimalisere firmabeskrivelse på søkeord, men ikke alle kunder gjør dette.

Her er et eksempel på hvor mange ulike treff vi viser ved søk på en merkevare - audi - vi vet ikke hva den som søker leter etter, dermed presenterer vi, per idag, en blandet liste.

Beate V. Kittelsen

4 kommentarer:

  1. Spørsmål A:
    Absolutt ikke. Den infoen ville ikke vært relevant for meg i hele tatt. En sånn urelevant frase kan da umulig ha noe CTR og må da være bad for business, uansett hvordan prismodell dere jobber med?

    Spørsmål B:
    Her kommer relevansen mye bedre inn i bildet! Teksten kunne sikkert vært mye mer optimalisert mht oppmerksomhet, men jeg forstår poenget. Den får tommel opp av meg i alle fall.

    Spørsmål C:
    I deres tilfelle mener jeg at det er helt ok. Skal du søke etter et verksted som tar service på Volvo så er det jo kritisk at det faktisk kommer opp aktører som driver med service på Volvo, selv om de ikke eier merkenavnet.

    Det jeg mener er et mye mer interessant spm er om man skal få lov til å ha konkurrerende merkenavn som søkeord. For eksempel, selger man Compaq, skal man da få ha Dell som et søkeord eller skal Terra få ha Dnb Nor som søkeord?

    Jeg mener noe av relevansen forsvinner, fordi brukeren søker så konkret at det ikke er interessant for han. Men samtidig så vil mange (i alle fall konkurrenter) nok si at å opplyse de om et produkt som kan være bedre for forbrukeren vil helt klart være relevant.

    Jeg har ingen konklusjon for sistnevnte, men magefølelsen sier meg Nei enn Ja.

    SvarSlett
  2. Christian - takk for utfyllende og god tilbakemelding! Jeg håper flere gir tilbakemelding så vi kan konkludere denne retningslinjen "en gang for alle". Ref din kommentar om konkurrerende merkenavn som søkeord, det får ingen i Firmasøk lov til, med mindre de selger eller utfører arbeid på den konkurrerende merkevaren. Men dette vurderer vi jo nå om vi skal endre på.
    Beate V. Kittelsen

    SvarSlett
  3. Enig med mye av det Christian skriver, nei på A og ja ja på BC.

    Så lenge firmabeskrivelsen tydelig sier noe om merkenavnet så bør det være lov. Her er det også viktig at firmaet følger opp på nettsiden, landingssiden må selvsagt også være relevant i forhold til annonse og søkefrase.

    Personlig synes jeg det er viktig med mangfold i trefflisten, så lenge det er relevante treff. Jeg synes trefflisten blir kjedelig og ukomplett om kun hovedimportør eller -forhandler kommer opp - både for prissammenligning og i de tilfeller der man leter etter en del, og ikke bryr seg om det er en orginaldel så lenge den passer der den skal passe :)

    Kanskje bør det være et krav om at firmaet har en egen annonsetekst på "de marginale ordene" de annonserer med? Slik at en Ford-forhandler som ønsker å annonsere med Volvo må ha en annonse som skiller seg fra den som brukes på Ford-annonser - for å øke relevansen for brukerne, og sannsynligvis øke CTR for bedriften.

    SvarSlett
  4. Mats - Takk for fin tilbakemelding! Vi får bekreftet at retningslinjene vi har er riktige, men at vi må være "strengere" når det kommer til firmabeskrivelsen for marginale søkeord.

    Avstemmningen viser at 14 av 16 stemmer synes det er ok at en Fordforhandler som selger brukte Volvo-biler vises ved søk på Volvo når dette kan leses i firmabeskrivelsen.

    Vi må nå diskutere hvor "strenge" vi skal være med kunder som har marginale søkeord.

    Takk til alle som har stemt og kommentert!
    Beate V. Kittelsen

    SvarSlett