torsdag 7. mai 2009

Hva er Firmasøk?

Som ventet så er det en del rabalder rundt treffene fra Firmasøk på ”søk i alt”. Tanken slår meg ofte om hvor lang tid det må gå før reklame/kommersielle treff blir akseptert på nett, slik det blir på andre medier, det være seg aviser eller tv. Det er ingen som hyler når forsiden på VG inneholder dårlig og irrelevant reklame. Ja jeg vet at det er stor forskjell, vi kan evt ta den diskusjonen senere, men jeg bruker ikke energi på treff som ikke er relevante for meg, så lenge jeg finner noe på første side.

Men Firmasøk, (vi har også sponsede lenker men det lar jeg ligge nå) først litt fakta: 9. mai 2000 skilte vi ut kommersielle aktører på nett og skapte to indekser; et redaksjonelt og et kommersielt. Firmasøk stilte strenge krav til sine annonsører – vårt fokus var den gang å være en veiviser til gode nettsider. Dermed hadde vi flere ganger både fortvilte og sinte potensielle kunder på tråden som spurte om hva de måtte gjøre for å få siden godkjent slik at de kunne betale for en annonse. Absurd å tenke på i dag.

Fra å ha noen få søkeord, så vi raskt at vi måtte innføre flere typer søkeord, og vekting av disse, for å skape best mulig relevans. Dette har ført til at vi i dag har retningslinjer for relevans som er så intrikate at våre indekserere og optimaliserere har flere diskusjoner daglig om en kunde skal få ha et søkeord eller ikke. Relevans er ikke en enkel sak, fordi det er så subjektivt og situasjonsbestemt. Jeg skal skrive litt senere om diskusjoner vi har, så får de som er interessert et innblikk i dette.

Snart blir vi tilnærmet fullstendige på firmaer i Norge. Dette er en viktig grunn til at vi er opptatt av å vise frem Firmasøk på en god måte. Vi ønsker å fremheve tjenesten slik at brukerne skal søke i Firmasøk når de leter etter firma og tjenester.

En annen grunn er at firmasøk-innholdet vårt er ganske unikt og gir stor merverdi på mange søk, i forhold til f eks Google. Ved søk på ”container” og ”snøfreser oslo” kommer du ikke langt med Google…. Klikkloggene våre viser at svært mange av søkene våre er kommersielle så derfor jobber vi også med å forbedre dette indekset. Men ja, vi vet at noen treff er irrelevante, og dette jobber vi intenst med. Det er mange bibliotekarer her, og er det noe vi ånder for så er det relevans. Vi skal f eks snart innføre noe som vi kaller ikke selvstendige søkeord, da kan vi luke ut f eks ”whiplash” fra advokater som ønsker å gi treff på ”erstatning whiplash”. Også oppretter vi flere og flere søkestrenger, men dette er krevende innhold og her har vi dessverre tekniske utfordringer fordi at katalogen vår har en del år på baken så vi har en del å drasse på, rett og slett. Hver minste endring får mye konsekvenser.

Også til plassen treffene fra Firmasøk tar når man gjør et søk i alt. Vi bruker mye tid på å lage gode, leseverdige og søkeords-relevante beskrivelser (140 tegn, lyder det kjent? twit twit) på oppføringene, dermed er det viktig for oss at disse ikke blir kuttet slik at treffene blir relevante. Også er det en linje med bl a lenke til Infoside, og denne er per i dag nødvendig fordi mange oppføringer ikke har nettside som vi kan lenke til. At det er luftig mellom annonsene må jeg si meg enig i, og dette diskuterer vi løpende.

Ca 50% av alle søk i Kvasir gir treff fra Firmasøk. Hvis det ikke er treff i Firmasøk viser vi sponsede lenker – f eks "cyber shot" (for øvrig Googles sponsede lenker og ikke særlig relevante… treff på partyeffekter og barglass) Vi viser først treff i egne sponsede lenker og hvis ikke det er treff her så vises sponsede lenker fra Google.

Håper dette gir bakgrunn for å forstå hvorfor vi har gjort som vi har gjort. Hører gjerne fra dere videre. Også står vi ikke på stedet hvil, så her fortsetter vi fremover.

Beate V. Kittelsen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar