onsdag 6. mai 2009

Vask munnen med såpe

Det sa sikkert mormor til mor da hun var liten og hadde sagt noe upassende. Dette utsagnet hører vel hjemme på "museum for utdødd språk", men tanken slår meg når jeg leser uttalelser rundt om kring, at noen burde faktisk vaske munnen sin. Jeg opplever at det er så mye dårlige og usaklige kommentarer som blir gitt - hvor er det blitt av folkeskikken? Er dette en haug-gammel tankegang? Jeg skjønner at anonymitet gjør at man "slipper seg løs" men dette synes jeg er skikkelig feigt. Jeg skjønner også at man føler seg trygg bak pc'en sin og ikke ansikt til ansikt med den man lange ut mot, ganske feigt det også.

Nei, da slår jeg heller et slag for tydelig og innholdsrik ytring med fullt navn, også må man stå for det man sier. Det går an å si mye på 140 tegn (slik som det gjøres på Twitter) så jeg mener ikke nødvendigvis at man skal legge ut og skrive side på side.

Her er et eksempel på tydelig og innholdsrik kommentar - http://arne.nordaaker.com/2009/05/kvasir/ - slike kommentarer påvirker oss og vi tar det med oss. Det gjør vi ikke når noen sier "Kvasirs nye logo er en møkkalogo". Fortell oss heller hva som er "møkk".

Jaja, jeg skal ikke oppdra noen, har nok med meg selv, men for deg som ønsker å utgjøre en forskjell så vil jeg oppfordre deg til å være saklig og tydelig. Også vil jeg minne om at positiv energi alltid kommer tilbake til deg (det mener ihvertfall jeg :)

Beate V. Kittelsen

2 kommentarer:

  1. Min erfaring er at det er tilnærmet like liten verdi å gi trollene oppmerksomhet i det hele tatt. De er en god indikator for å måle hvor mye interesse det er rundt et tema, men tilnærmet umulig å si noe om hvorvidt det du har gjort er bra eller dårlig.

    Jeg mener uansett at for dere er det bedre at noen snakker usaklig om Kvasir, enn at ingen snakker om dere i det hele tatt.

    Enhver forandring er provoserende for en gruppe av brukerene deres, og vil alltid være det. Fokuset deres bør være (som dere til dels har gjort) forklare hvorfor dere gjør som dere har gjort, og hvorfor dette er bra for brukerene deres.

    Dere trenger ikke å være i en forsvarsposisjon, det oppfattes fort veldig sutrete.

    SvarSlett
  2. Arne Fismen, enig, enig, enig og enig ;)

    SvarSlett