tirsdag 5. mai 2009

Kommentarene strømmer på

Blant annet fra DinSide - http://www.dinside.no/812453/test-kvasir-30

Pål Joakim Olsen skriver, sitat "I utgangspunktet er dette en bedre versjon av Kvasir, og vi liker spesielt at tjenesten ofte er flinkere enn Google på å finne godt norsk innhold." Dette blir vi glade av å lese. Videre kommenterer han at måten vi sorterer resultatsiden på ikke er noe nytt og det har han rett i, men jeg vil minne om at vi henvender oss primært til norske brukere og det er ikke mange av dem som bruker eller kjenner til Kosmix. Dermed vil jeg si at vi ikke tar for hardt i når vi sier at vi presenterer noe nytt.

Ellers kommenterer han alt innholdet vi ikke har på tjenesten idag, f eks filmer fra YouTube, men vi fortsetter med å utvikle siden så vi får se hva som kommer.

At vi er ambisiøse som sier at vi lanserer søk 3.0 er det flere som kommenterer. Universalsøk er en annen betegnelse på dette og vi mener at nye Kvasir helt klart faller innenfor dette. Viser forøvrig til en god artikkel om dette - http://www.kuttisme.no/2009/03/05/s%c3%b8k-i-fremtiden/

Så til treff fra Firmasøk, disse betalte oppføringene gjør det mulig å levere en tjeneste som Kvasir og vi kommer vel aldri til å se Google flytte dem som betaler sin lønn vekk fra toppen på resultatsiden... Når det er sagt så er Firmasøk en kvalitetsikret katalog som gir merverdi til Kvasir på linje med f eks treff fra nyheter. Men ved å søke kun i "Nettsøk" vil du få Firmasøk i høyre marg - men da går du glipp av de fine treffene fra Store Norske Leksikon og nyheter m.m.

Beate V. Kittelsen

11 kommentarer:

  1. Legger til at den også blir diskutert flittig på Webdesignmagasinet.

    http://www.webdesignmagasinet.no/2009/05/kvasir/

    SvarSlett
  2. Prisverdig at dere kommenterer artikkelen - det er alt for få selskaper flinke til.

    Universalsøk er heller ikke nytt i Norge - for eksempel har Sesam samme greia der det søkes i Finn-annonser, bedrifter m.m., f.eks. dette søket etter hund: http://sesam.no/search/?q=hund&x=0&y=0&c=d

    Ang. firmasøk på toppen står det ingenting om at dette er sponsede lenker, og jeg synes også de tar *for* stor plass i forhold til det man *egentlig* leter etter. Jeg vil tro en med litt lavere oppløsning enn meg faktisk vil slite med å få nettsøket i first view og synes dette burde ha vært prioritert på siden og der dere heller hadde de sponsede lenkene på toppen på alle søk.

    SvarSlett
  3. Flott design, spesielt i søkefeltet. Men litt treghet i formiddag. Har ikke testa søkefunksjonen så mye enda, men det skal jeg gjøre. Bruker faktisk kvasir ganske mye, noe jeg ikke gjorde før. Bra jobba

    SvarSlett
  4. Hvis dere jobber for å integrere Twitter i søket – kanskje som et valg – ville jeg kalt søket deres for noenlunde nymotens (i det minste). Dette hadde vært toppers, og garantert forført mange inn i Kvasir-verden.

    SvarSlett
  5. "Men ved å søke kun i "Nettsøk" vil du få Firmasøk i høyre marg - men da går du glipp av de fine treffene fra Store Norske Leksikon og nyheter m.m."

    så det dere sier er at ved å ikke bruke den nye funksjonaliteten, slipper man den irriterende reklamen? Det at dere fyller opp sida med reklame er jo ikke problemet, det er heller hvordan dere gjør det. Når jeg søker på noe med min skjerm på 1024*728px får jeg nøyaktig ett treff på sida deres uten å scrolle ned, pga firmatreffene tar omtrent hele sida. Samme søk i Google gir meg 5 treff uten å scrolle. For min del gjør dette nye Kvasir til en total flopp, som jeg regner med jeg mer eller mindre slutter å bruke. (har brukt det en del til nå)

    Personlig synes jeg den nye grafiske profilen osv er helt flott, men jeg er i en jobb der jeg blir bombet med tekst hele dagen, og vil helst slippe å bli forstyrret med unødvendig informasjon. Her er Google veldig gode, mens dere forhåpentligvis kommer til å forbedre dere etter hvert.

    SvarSlett
  6. Spillbarten, også så jeg at vi har satt rekord i engasjement på Webmagasinet, og det er jo veldig kjekt!

    Pål Joakim Olsen, vi kalte treff fra Firmasøk for relevante annonser tidligere, men vi ønsker å heller fremheve at dette er en katalog som skal være berikende for resultatsiden. Sponsede lenker vises bl a øverst på søk som ikke gir treff i Firmasøk, enn så lenge. Det du skriver om lav oppløsning er en utfordring for oss, da vi ønsker at nettsøket skal vises i "first view". Men oppløsning er en "privatsak" så her kommer vi til kort.

    Torben Ness, takk og takk :)

    Mr Skarvoey, er du tankeleser? ;) Har du forslag til navn?

    Gro og Erlend, takk for grundig tilbakemelding! Se min kommentar til Pål Joakim Olsen. Vi vet at dette er et problem for noen og vi tar det med oss videre.

    SvarSlett
  7. Flott hvis dere gjør noe med det etter hvert. :) Noe annet å tenke på er at netbooks har blitt veldig populære i det siste. Disse har normalt en høyde på 600 pixler, altså vil ikke et eneste resultat komme på førstesiden, kun reklame.

    (Selv om dere fremhever at det er berikende for resultatsiden, vil jeg påstå at firmasøk for veldig mange privatpersoner er veldig mye unyttig informasjon. ;) men jeg forstår jo behovet for å tjene penger og alt sånt, bare det ikke går ut over brukervennligheten og folk går til andre tjenester.)

    Twittersøk blir veldig bra, og kanskje en grunn til å i hvertfall bruke Kvasir på jobb-PCen der jeg har større oppløsning på skjermen. (til sammenligning fra det jeg skrev i går, for jeg 4 resultat på førstesiden på jobb, med skjerm på 1280*1024px.)

    SvarSlett
  8. Synes at nye Kvasir er langt mer rotete enn hva den forrige var, og når jeg bruker Kvasir forventer jeg meg et langt større fokus på Norske resultater, noe er/var grunnen til at Kvasir tidvis ble foretrukker over Google.

    Nye Kvasir fremstår i mine øyne som en rotete utgave av Google, med mange av de samme resultatene, og da kan jeg like greit bruke Google.

    SvarSlett
  9. Gro og Erlend og Anonym, angående rot på resultatsiden, heldigvis er vi forskjellige. Jeg synes det er en stor fordel å få opp nyheter, bilder og fakta (SNL) samtidig som jeg får resultatside fra Google. Da kan jeg raskere vurdere hvilken type informasjon som dekker det jeg søker etter. Men det er helt klart smak og behag, vaner og uvaner ;)

    SvarSlett
  10. Synes den nye løsningen til Kvasir er kjempelovende. Beste søkemotoren på norsk.

    SvarSlett
  11. Gratulerer til Ingrid og hele Kvasir teamet med nytt design og funksjonalitet. Kvasir er faktisk en av de eldste norske merkevarene (eldre enn sol.no) og det er godt at Kvasir fortsatt har noen av særtrekkene vi som fant opp tjenesten mente var viktig - nemlig å lage noe beregnet på norske nettbrukere! Neste år er Kvasir faktisk 15 år, og det bør vel feires :-)


    Se http://www.oslo.net/historie/kvasir-info.html

    SvarSlett