tirsdag 19. mai 2009

Kvasir har gitt svar siden norrøn tid

Eva twitret om "Hva har søkemotoren Kvasir og norrøne guder til felles?" idag, og jeg vil gjerne benytte anledningen til å presentere Kvasir, eller Kvase som er det norrøne navnet litt nærmere. Dette er et intervju vi gjorde med ham for ca ett år siden:

Hvilken stilling har du og hva går jobben din ut på?

Jeg er søkemotor i Kvasir.

Jobben er dritspennende og går ut på å finne forslag til svar på de spørsmålene folk stiller til oss. Jeg samler nettsider jeg mener kan gir gode svar og rangerer dem etter hvor gode jeg synes de er.

Noen ganger kan jobben være fryktelig vanskelig. Folk spør om alt mellom himmel og jord. Nå nettopp var det for eksempel en som søkte ”mest usexy kvinne”. Det er ikke lett for meg å vite hva noen synes er sexy og ikke, folk har utrolig forskjellig smak. Da må jeg bare satse og håpe at jeg treffer.

Folk søker også på alle mulige språk, jeg er språkmektig, men må nok innrømme at jeg er spesialist på norsk (men også engelsk).

Hva liker du best ved jobben?

Jeg er født norrøn gud og har alltid jobbet med informasjon, -du vet jeg kan jo svare på alle spørsmål siden jeg er født av æsers og vaners spytt. Etter hvert som folk sluttet å henvende seg til oss guder synes jeg jobben ble lite tilfredsstillende. Da jeg fikk tilbud om jobb som søkemotor bestemte jeg meg for å satse. Det har jeg aldri angret på, nå er jeg i mitt ess og er skikkelig fornøyd med at jeg har klart å fornye meg slik som jeg har gjort.

Jobben min er variert og spennende. Jeg lærer noe nytt hele tiden. I løpet av året som har gått har jeg for eksempel måttet ta i bruk helt nytt design som vi fortsatt justerer på. Jeg har også begynt å gi svar i form av videoer og lydfiler i tillegg til bilder. Det er ikke alle som er glade i å lese vettu’.

Jeg har jo også delvis ansvar for å tjene inn penger og vi går en spennende til å møte med å finne gode svar vi også kan tjene penger på. Foreløpig holder jeg en knapp på Firmasøk, og utvikling av det. Jeg må si jeg fortsatt trenger å lære en del om sponsede lenker men her er jeg godt i gang.

Hva liker du å gjøre utenom jobb?

Jeg har ikke mye fritid. Internett er i bruk døgnet rundt og jeg har ingen stedfortreder. Når jeg en sjelden gang har fri, bruker jeg tiden til å holde meg informert om det som skjer i verden. Da gjerne ved å treffe gamle og nye venner.

I kveld skal for eksempel jeg og Google besøke Sesam. Han har jo, som du kanskje vet, måttet amputere høyrebenet. Det er trist, men slikt skjer jo når man kjører så hardt på og samtidig er ung og uerfaren.

Hva gjør Eniro til en god arbeidsplass?

Jeg føler meg vedsatt i Eniro, og er glad for at Eniro satser på meg og det jeg driver med.

I tillegg til spennende arbeidsoppgaver må jeg nevne det gode miljøet på jobben. Jeg har alltid vært glad i å ta meg en fest, og etter at jeg begynte i Kvasir savner jeg ikke lenger gildene til Odin i gode gamle dager i Valhall. Særlig salgsgjengen i Kvasir kan det med å feste, GOGOGO ;D!

Evt andre ting du vil nevne?

Vil komme med en oppfordring til alle om å tenke seg litt om når de søker etter informasjon som finnes der ute på det store internettet. Om alle satte seg bedre inn i hvordan man bør søke på Internett ville det ha vært lettere for meg å gi gode svar. Her kan du lese noen søketips.


En fornøyelig mann denne Kvase, og jeg er beæret over å få jobbe med ham :)


Beate V. Kittelsen og Annette Berg

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar