fredag 15. mai 2009

Var det sol den dagen jeg ble født?


Mor sang "et solskinnsbarn" for meg da jeg var liten og nå kan jeg snart sjekke om jeg virkelig er det.
18. mai lanseres en ny type nett-tjeneste, http://www.wolframalpha.com, en ”kunnskapsmotor”. Tjenesten er altså ikke en søkemotor slik vi har sett frem til nå, men en motor som tolker det man har søkt etter og presenterer det i en ferdig pakke med kunnskap. Man får altså ikke ett treff eller en million, men en fullstendig presentasjon med informasjon (etter hva jeg har forstått til nå). Og ja, man kan, ifølge presentasjonen deres, søke etter hvilket vær det var på en gitt dato tilbake i tid, eller den dagen en kjent person ble født.

Dette er veldig spennende, og helt annerledes enn hva vi (de fleste) er vant til. Noe av det første jeg tenkte da jeg så presentasjonen deres var at dette er et ”avansert søk” for de spesielt interesserte. Alle søketjenester har avansert søk, men veldig få bruker det. Dette er paradoksalt fordi et avansert søk egentlig er et enkelt søk med mye større treffsikkerhet. Men det krever litt tid å lære seg og i tillegg så får man få treff og det er det mange som blir utrygge av tror jeg – det er viktig å vite at man har fått med seg det meste, selv om man bare trenger 1 treff. Og dette med å bruke litt tid for å lære seg å utnytte noe best mulig, det er veldig få flinke til enten det gjelder Word, vaskemaskinen eller mobiltelefonen (de har alle gode, nyttige funksjoner som ikke blir brukt). Men kanskje dette er noe vi som forbrukere må bli flinkere til hvis vi skal finne frem, nyttiggjøre oss av og leve med den revolusjonen som internett er og fremdeles skal bli? Det var et sidespor… (her er en til som har tenkt tanken - http://www.dinside.no/784979/et-nytt-digitalt-klasseskille)

WolframAlpha er ikke et tradisjonelt avansert søk, men jeg drar denne sammenligningen fordi jeg lurer på om dette kan gjøre at denne tjenesten ikke vil være tilgjengelig for en gjennomsnittlig internettbruker (inkludert meg selv). Det kan være vanskelig å vite hvordan man skal søke for å finne det man leter etter. Denne nye tjenesten vil at vi skal bruke ”vanlig” språk, men hva er det? Og vil den støtte norsk? Jeg gleder meg til å teste den ut, for dette er noe helt nytt og den vil garantert gi en ny opplevelse av det å søke på nettet.

Uansett, søk og bruk av innholdet på nettet er i endring, og vi følger nøye med slik at vi vet at vi samarbeider med de beste til enhver tid.
Les mer -


Beate V. Kittelsen

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar